Auteur van dit artikel
GGZ Nederland
GGZ Nederland

e-mail: info@ggznederland.nl

Persbericht - Wachten is geen optie

Wachten is geen optie. Lange wachtlijsten in de ggz zijn onacceptabel en er moet een gezamenlijke regionale aanpak komen om ze tegen te gaan. GGZ Nederland pakt de regie door regionale taskforces in te stellen waar patiënten, verzekeraars en ggz-aanbieders samenwerken aan de aanpak en bemiddeling van de wachttijden. Daarnaast roept GGZ Nederland haar leden en patiënten op om terug te verwijzen naar verzekeraar of gemeente als er lange wachttijden zijn, zodat zij meer zicht krijgen op het wachttijdenprobleem. Iedere patiënt die te lang moet wachten, is er één te veel.

GGZ Nederland sluit in haar plannen zoveel mogelijk aan bij de initiatieven van andere organisaties, zoals de patiëntenorganisatie MIND en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). GGZ Nederland ondersteunt van harte de Last Man Standing actie van MIND op zaterdag 24 juni. Ruim honderd mensen gaan ‘paal staan’ in het Markermeer om aandacht te vragen voor de wachtlijsten.

Regionale samenwerking

GGZ Nederland neemt regie door regionale taskforces in te stellen waar patiënten, verzekeraars en ggz-aanbieders gezamenlijk optrekken in de aanpak en bemiddeling van de wachttijden. GGZ Nederland roept leden op om terug te verwijzen naar de verzekeraar of gemeente (de inkoper) in geval van een lange wachttijd, zodat zij meer zicht krijgen op het wachttijdenprobleem. Een mogelijkheid is om per regio een hulplijn in te stellen waar patiënten de problemen met wachttijden kunnen melden. Gezamenlijk kunnen partijen naar een oplossing zoeken.

Zorg in wachttijd

GGZ Nederland wil extra zorg voor mensen die op een behandeling wachten. Een patiënt kan, bijvoorbeeld via E-health, leefstijltips of begeleiding per e-mail van een psycholoog, al aan de slag met zijn problemen om op deze manier de wachttijd zo goed mogelijk te overbruggen. De brancheorganisatie wil de goede voorbeelden die er al zijn verzamelen en delen met de leden. Goede zorg tijdens het wachten moet de norm zijn in Nederland. En moet niet afhankelijk zijn van welke aanbieder dan ook.

Jeugd

Staatssecretaris van Rijn en de VNG hebben aangegeven dat er melding moet worden gedaan bij de betreffende gemeente als aanbieders wachtlijsten hebben die langer zijn dan de professionals verantwoord vinden. GGZ Nederland adviseert haar leden deze meldingen te doen en voor zichzelf te verzamelen. Op die manier zijn de individuele problemen bij hun gemeente in beeld en hebben aanbieders een totaaloverzicht zodat ze met hun regio afspraken kunnen maken over het terugdringen van de wachtlijsten.

Verantwoordelijkheid van zorgaanbieders

Zorgaanbieders hebben de verantwoordelijkheid om de meest optimale zorg te bieden en alert te blijven op het terugdringen van de wachtlijsten. Maatregelen in de zorg die helpen om de wachtlijsten te verkorten, zullen door de leden van GGZ Nederland met elkaar gedeeld worden. Hierbij kan gedacht worden aan de evaluatie van het zorgaanbod en doelgerichter werken.