Auteur van dit artikel
GGZ Nederland
GGZ Nederland

e-mail: info@ggznederland.nl

NVvP, NIP, V&VN, LVVP en GGZ Nederland zetten zich samen in voor gebruik en implementatie kwaliteitsstandaarden

NVvP, NIP, V&VN, LVVP en GGZ Nederland zetten zich samen in voor gebruik en implementatie kwaliteitsstandaarden

Op 31 mei jl. heeft Akwa GGZ 34 kwaliteitsstandaarden aangeboden aan het Zorginstituut Nederland. NVvP, NIP, V&VN, LVVP en GGZ Nederland zien het gebruik van de kwaliteitsstandaarden door zorgverleners als belangrijk instrument om op transparante wijze de kwaliteit van zorg te borgen en verder te ontwikkelen. Samen zetten wij ons in voor een verantwoord gebruik en implementatie. Schaarste op de arbeidsmarkt, beschikbaarheid van financiën en de hoeveelheid kwaliteitsstandaarden zijn daarbij factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

Kwaliteitsstandaarden als kader
Kwaliteitsstandaarden zijn een belangrijk instrument bij het continue verbeteren van de kwaliteit van zorg. Voorwaarde is wel dat deze op een juiste wijze worden gebruikt en geïmplementeerd. Zorgaanbieders en professionals hanteren de kwaliteitsstandaarden als kader waarbinnen zij de zorg organiseren en inhoud geven. De vraag en de zorgzwaarte van de patiënt en het proces van shared decision making zijn bepalend voor de insteek van de behandeling. De zorgprofessional maakt keuzes in het behandel- en begeleidingsrepertoire, passend bij en in samenspraak met de patiënt en binnen de mogelijkheden die de zorgorganisatie heeft. Alleen deze werkwijze leidt tot doelmatige en passende zorg en is transparant voor de patiënt en zijn omgeving. Een kwaliteitsstandaard biedt daarmee een belangrijke richting voor goede zorg en geeft geen minimale of maximale zorg aan.

Kwaliteitsstandaarden in de praktijk
In de uitvoering evalueren, reflecteren en verbeteren we stap voor stap de organisatie en inhoud van de zorg. Hiervoor richten we een kwaliteitscyclus in waarbij zorgverleners onderling met elkaar in gesprek gaan over hoe ze de kwaliteitsstandaarden in de praktijk gebruiken. Doel van de gesprekken is om van elkaar te leren over hoe je kwaliteitsstandaarden in de dagelijkse praktijk toepast. We zorgen ervoor dat de gesprekken over het gebruik van kwaliteitsstandaarden met een bepaalde frequentie plaatsvinden. Wij nodigen ook patiënten, financiers en toezichthouders uit om aan te haken in dit proces en deelgenoot te worden van de keuzes en voortgang.

Blijk van vertrouwen
Deze werkwijze gaat uit van vertrouwen en goede samenwerking en sluit aan bij de afspraken die zijn gemaakt in de taskforce gepast gebruik en bij het rapport van de Raad Volksgezondheid en Samenleving “Blijk van vertrouwen, anders verantwoorden voor goede zorg”. Dit betekent verantwoording op initiatief van zorgaanbieders en zorgprofessionals, ingebed in de praktijk, op basis van dialoog en als onderdeel van een leerproces. Dit betekent géén controles op basis van de kwaliteitsstandaarden door zorgverzekeraars op individueel patiëntniveau. De kwaliteitsstandaarden zijn niet geschikt en niet bedoeld als normatieve basis voor het vaststellen van doelmatigheid en rechtmatigheid.

Randvoorwaarden voor implementatie
Gezamenlijk staan wij voor een goede inbedding en implementatie en dat vraagt ruimte om te leren en te verbeteren, maar ook aandacht voor de benodigde randvoorwaarden om de grote hoeveelheid aan standaarden te kunnen implementeren. De mogelijkheden van zorgaanbieders zijn hierbij sterk afhankelijk van de arbeidsmarkt en de financiële kaders.

Lees hier de eerder verstuurde brief.